Jak przeprowadzić na YouTube badanie Brand Lift?

70% użytkowników YouTube stwierdza, że dzięki niemu stają się świadomi nowych marek i produktów oraz że wybrali markę, ponieważ widzieli ją na YouTube. 50% uważa, że wideo online pomogło im zdecydować, którą markę i produkt zakupić 1.  Dlatego też Brand Lift,
czyli bezpłatne badanie skuteczności reklam wideo, to nieodzowny element kampanii, który umożliwia osiągnięcie wyższego poziomu analizy efektywności działań na YouTube.

Brand Lift od czego zacząć?

Średnio 40 minut dziennie spędza użytkownik na YouTube będąc świadomy lub nie, że oglądając reklamy jest w fazie budowania świadomości na temat produktu lub usługi 2. Jeśli reklamy na YouTube skierowane są na rozważanie zakupu, użytkownik może od razu przejść do zakupu, ale taka sytuacja występuje rzadko.

Zdecydowana większość działań skoncentrowana jest na budowaniu świadomości marki i produktu. Jak skutecznie zaplanować kampanię na YouTube, która będzie realizowała nasze cele?
Źródłem cennych insightów na temat wpływu reklamy na postrzeganie marki,
świadomości i zaangażowania odbiorców jest badanie Brad Lift.

Ważne

Uzyskanie wyników wymaga spełnienia określonych przez Google wymagań dotyczących budżetu, długości kampanii oraz liczby zebranych ankiet.

Na polskim rynku minimalny budżet na kampanię wynosi 20 000 zł (5 000 USD) dla jednego pytania. Google ustala również minimalny czas trwania badania ankietowego – musi ono trwać co najmniej 10 dni i zebrać przynajmniej 5 tysięcy odpowiedzi.

Podsumowanie

Badania Brad Lift odgrywają istotną rolę w badaniu marki oraz produktu i są możliwe do przeprowadzenia u innych wydawców, m.in. Facebook/Meta, TikTok, LinkedIn. Każdy z wydawców ma swoją specyfikę i wytyczne, a artykuł opisuje best practices Brand Lift na Youtube.
Odpowiedni dobór i synergia materiałów wideo, pytań w ankiecie i celu badania jest kluczowe dla sensu przeprowadzania badania.

Podczas działania Brand Lift mogą być uruchomione inne kampanie lub działania offline, które mogą mieć większy wpływ na wynik niż uruchomione w tym celu przez nas kampanie YouTube i Demand Gen, a więc okres przeprowadzenia badań nie może być losowy. 
Sugerujemy nie uruchamiać badań Brand Lift w najgorętszych okresach sprzedażowych / szczycie sezonu, ponieważ może to zaburzyć wyniki.

Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki powiązane z badaniem Brand Lift, mamy szansę w ramach kampanii Youtube bezpłatnie zbadać swoją markę i wynieść z wyników wnioski i rekomendacje dla naszego Brandu i działań marketingowych.

 

Źródła

1. Google/Talkshoppe, US, whyVideo study, n=2000 A18-64 Genpop video users, Feb 2020
2.Source: Google/Ipsos, Global (U.S., CA, BR, U.K., DE, FR, JP, IN, KR, AU), “How People Shop with YouTube” Study,
18–64-year-olds who go online at least monthly and have purchased something in the last year, n=24,017, July 2018.

Tomasz_Okroj
Tomasz Okrój
Performance Analyst
Wykwalifikowany specjalista z ponad 7-letnim doświadczeniem w marketingu internetowym. Odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEM zwiększających sprzedaż oraz pozyskujących leady. Posiada certyfikaty: Google Ads, Shopping Ads, Google Ads Display oraz Google Ads Video.