Social media w Polsce - podsumowanie raportu Digital 2025

Właśnie ukazał się raport we are social  Digital 2025, który dostarcza cennych informacji o polskich internautach i ich zachowaniach online. Nasza Head of Strategy Kasia Strachota podsumowała najciekawsze wnioski dotyczące mediów społecznościowych:

Patrząc powierzchownie na liczby, to w zasadzie nie ma zaskoczeń. Facebook wciąż jest najpowszechniej wykorzystywaną platformą, a newsy i kontakt z rodziną i znajomymi wciąż są kluczowym powodem korzystania z social mediów. Jednak gdy wgryziemy się trochę głębiej, to znajdziemy sporo ciekawych informacji, które zazwyczaj są za paywallem, a mogą pomóc w budowaniu skutecznej architektury komunikacji w digitalu.

 

Dwa światy: Facebook i TikTok

Facebook może jest najpowszechniej używaną platformą społecznościową w Polsce (korzysta z niego 87% internautów), ale to na TikToku aktywni użytkownicy spędzają najwięcej czasu, bo aż 36 godzin miesięcznie! Patrząc na demografię w tych dwóch kanałach i rolę jaką odgrywają one w naszym życiu, to właśnie na TikToku powinniśmy budować bliskość z marką (brand affinity) wśród Zetek i młodszych Millenialsów.

Co zatem z Facebookiem? Facebook, ze względu na swój zasięg, jest jednym z najlepszych kanałów digitalowych do budowania świadomości. To właśnie na Facebooku użytkownicy realizują kluczową potrzebę, jaką jest poszukiwanie informacji.



Co z Instagramem?

Instagram jest lepszym kanałem do budowania bliskości z marką niż Facebook. Na Instagramie zaangażowanie fanów marki pod postami jest na poziomie 0,6%, a na Facebooku 0,13%. Składa się na to oczywiście więcej czynników, jeśli jednak uwzględnimy rolę Instagrama jako kanału, w którym dzielimy się inspiracjami i wiedzą, to jest on w naturalny sposób lepszym medium do tworzenia społeczności wokół naszej marki niż Facebook.

Snapchat i Pinterest - ukryte perełki

Snapchat i Pinterest, które przeważnie są pomijane w media mixie, mogą niekiedy mieć sens z punktu widzenia strategicznego. Snapchat utrzymuje swoją popularność wśród 18-24 latków. Na Pintereście zasięg reklam nieustannie rośnie, odnotowując 17% wzrost względem roku poprzedniego. Jeśli uwzględnić charakterystykę obu kanałów, np. fakt, że Pinterest jest wykorzystywany jako kanał do poszukiwania i porządkowania inspiracji, obecność marki może mieć tam głęboki sens.

Dostosuj architekturę komunikacji do brandu!

Oczywiście każda marka jest inna i wnioski te nie będą miały przełożenia na każdy brand, ale dane zawarte w raporcie dają już jakiś ogląd na to, jak budować architekturę komunikacji w digitalu.

Na koniec, ważna liczba:

Chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na jedną konkretną liczbę: Prawie 50% internautów siedzi w social mediach dla zabicia czasu. Autentyczna i angażująca komunikacja marek, w zgodzie z potrzebami użytkowników w każdym kanale, w naturalny sposób może zaspokoić tę potrzebę. Dlatego odpowiednia strategia komunikacji, z uwzględnieniem roli każdego kanału, jest tak istotna.

Potrzebujesz wsparcia w budowaniu zintegrowanego ekosystemu w digitalu? Skontaktuj się z nami!



Kasia Strachota
Katarzyna Strachota
Head of Strategy
Ekspertka w zakresie strategii i komunikacji digitalowej, łącząca kreatywne podejście z głęboką analizą biznesową. Doświadczenie zdobywała w czołowych agencjach reklamowych oraz w doradztwie strategicznym PwC. Tworzy skuteczne kampanie, które nie tylko realizują cele biznesowe klientów, ale również są doceniane w licznych konkursach branżowych, w tym Effie, Golden Drum i MIXX Awards.