post

Jak optymalizować treści pod wyszukiwarki? 6 zasad tworzenia tekstów SEO

 

Z wyszukiwarek internetowych korzysta dziś prawie każdy. Szacuje się, że Google przetwarza około 63 000 zapytań na sekundę, co przekłada się na 5,4 miliarda wyszukiwań dziennie. Nikogo więc nie dziwi, że SEO stanowi jedną z najskuteczniejszych form marketingu internetowego. Szczególnie że wyniki organiczne nie są traktowane jako reklamy, a więc osoba szukająca konkretnego produktu lub usługi automatycznie obdarza zaufaniem strony, które pojawiają się w TOP10.

Jednak zarówno rosnąca konkurencja, jak i ciągłe aktualizacje algorytmów Google sprawiają, że pozycjonowanie wymaga wszechstronnych kompetencji i nieustannego trzymania ręki na pulsie. Na szczęście istnieje kilka uniwersalnych zasad, które pomagają zdobyć wysokie pozycje wśród organicznych wyników wyszukiwania. Dziś skupimy się na wytycznych dotyczących przygotowywania wysokojakościowych publikacji blogowych, które podnoszą autorytet i wiarygodność naszej witryny.

 

SEO = optymalizacja

SEO jest jednym z elementów marketingu internetowego, mającym wpływ na widoczność witryny oraz jej popularność wśród internautów. Szerszym pojęciem jest SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli ogół działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach, który obejmuje zarówno wyniki organiczne, jak i linki płatne (ang. Pay Per Click).

 

Definicja

SEO (ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe. Celem tego procesu jest osiąganie jak najwyższych pozycji wśród bezpłatnych wyników wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.

Tworzenie tekstów przyjaznych SEO – zasady

Wiele osób błędnie zakłada, że najlepszym sposobem na tworzenie tekstów SEO-friendly jest maksymalne nasycanie ich frazami kluczowymi (tzw. keyword stuffing). Oczywiście właściwy dobór fraz kluczowych stanowi istotny element strategii SEO, ale ich nadmiar w tekście daje wrażenie sztuczności. Optymalizacja tekstu pod roboty indeksujące Google nie może odbywać się kosztem jego jakości, bo koniec końców to użytkownik – a nie Googlebot – jest najważniejszy. Należy więc znaleźć złoty środek pomiędzy unikatową i wartościową treścią dla odbiorcy, a wytycznymi wyszukiwarek.

Jak powinna wyglądać konstrukcja tekstu? Co należy zrobić, aby artykuł miał szansę stać się przyjaznym zarówno dla internautów, jak i algorytmów ustalających kolejność wyników w SERP? Niżej przedstawiamy 6 prostych wskazówek dotyczących optymalizacji treści na blogu firmowym.

 

Definicja

SERP (ang. Search Engine Result Page) to lista stron internetowych wyświetlających się w konkretnej kolejności po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce.

1. Długość artykułu

Nie ma odgórnych wytycznych co do tego, jak długi powinien być artykuł. Zebrane dotąd dane mówią, że teksty powyżej 2000 słów zajmują wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, ale długość jest tylko jedną z wielu zmiennych branych pod uwagę przez Google.

To, na czym należy skupić się podczas pisania artykułu to kompleksowe opracowanie tematu i wyczerpujące objaśnienie poruszanego problemu tak, aby odbiorca nie czuł potrzeby dalszego przeszukiwania internetu w celu zdobycia pożądanej wiedzy.

Wyszukiwarki internetowe dokładnie wiedzą, jakie pytania lub frazy użytkownik wpisuje w pole wyszukiwania. Jeśli nasza strona będzie ostatnią odwiedzoną przez internautę na dane słowo kluczowe, to wyszukiwarka otrzyma jasny sygnał, że znaleziono oczekiwaną odpowiedź. Dzięki ustaleniu, że poszukiwania zakończyły się na oferowanej przez nas treści, będzie ona w przyszłości polecona innym użytkownikom, którzy poszukują wyjaśnienia na to samo pytanie.

Przykład

Pisząc artykuł np. na temat kampanii online warto zastanowić się nad poniższymi kwestiami:

  • Jakie pytania mogą pojawić się w głowie profesjonalisty?
  • Jakie pytania (jak sformułowane) mogą pojawić się w głowie amatora?
  • Jak powyższe pytania zwerbalizować tak, aby jak najpełniej odnosiły się do zapytań w wyszukiwarce?
  • Czy te pytania mogą być nagłówkami w moim tekście?
  • Z jakich perspektyw można podejść do poruszanego przeze mnie tematu? Np.:
  • Jakie są zalety kampanii online?
  • Co wyróżnia kampanię online na tle innych kampanii?
  • Jaki jest proces tworzenia kampanii?
  • Jakie narzędzia są przydatne podczas tworzenia i monitorowania kampanii?
  • Jakie są rodzaje kampanii?
  • Na jakie parametry powinniśmy zwrócić uwagę podczas optymalizacji kampanii?

 

Wskazówka

Podczas planowania tekstu pomocne może się okazać darmowe narzędzie o nazwie Answer The Public, które wyszukuje najczęściej pojawiające się w Google zapytania, związane z konkretnym słowem czy frazą kluczową.

2. Tytuł, description i adres URL strony

 

Podczas tworzenia tytułu należy pamiętać o trzech podstawowych elementach:

  • Kluczowa fraza – zapytanie lub zagadnienie, które według nas lub zgromadzonych danych może być frazą wpisywaną w wyszukiwarce przez naszych potencjalnych odbiorców.
  • Kolejność wyrazów – Google przykłada wagę do kolejności wyrazów w tytule. Słowa znajdujące się na początku mają większe znaczenie/większą wagę. Powinniśmy pamiętać o tym, aby umieszczać ważniejsze hasła na początku tytułu.
  • Długość tytułu – powinna wynosić maksymalnie 60-70 znaków. Należy pamiętać, że różne znaki mają różną szerokość, np. trzy znaki „W” nie są równe trzem „i”.

 

Wskazówka

W przypadku pisania artykułów na platformie WordPress można skorzystać z jednej z gotowych wtyczek, które pomogą w tworzeniu tytułów i opisów (description) o odpowiedniej długości.

Description (meta description lub opis strony) to tekst znajdujący się pod adresem URL i tytułem w wynikach wyszukiwania. Description nie jest czynnikiem rankingowym i nie jest brany przez Google pod uwagę w procesie ustalania pozycji w wyszukiwarce. Ma jednak duży wpływ na klikalność odnośnika przez internautów. Im opis jest lepiej przygotowany (komunikatywny, chwytliwy, rzucający się w oczy, dobrze skorelowany z zawartością strony i zapytaniem), tym odnośnik jest chętniej klikany, a użytkownicy częściej trafiają na naszą stronę.

Dzięki odpowiednio opracowanemu opisowi, przy tej samej pozycji w wynikach wyszukiwania możemy pozyskać na stronę większą liczbę odbiorców. Optymalna długość opisu to od 140 do 160 znaków.

URL (ang. Uniform Resource Locator) to adres strony WWW. Podczas tworzenia adresów URL obowiązuje ta sama zasada co przy tworzeniu tytułów – większe znaczenie mają słowa znajdujące się na początku, a mniejsze na końcu. Oprócz tego powinniśmy pamiętać o tym, że adres URL nie powinien zawierać:

  1. Wielkich liter
  2. Znaków specjalnych (w tym polskich znaków)
  3. Znaków podkreślenia „_”
  4. Rozszerzeń typu .html lub .php

Podczas tworzenia adresu URL możemy wykorzystywać małe litery (bez polskich znaków), myślniki „-” i cyfry. Długość adresu nie powinna mieć więcej niż 70 znaków.

 

3. Nagłówki H1, H2, H3 i wprowadzenie

Nagłówek H1 (nagłówek najwyższego poziomu) jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na pozycjonowanie. Na podstawie tytułu oraz nagłówka H1 Google w dużej mierze decyduje o tym, jakiej tematyki dotyczy artykuł. Ponadto, pełni on funkcję tytułu materiału na stronie. W nagłówku powinniśmy zawrzeć słowo kluczowe, na którym nam zależy oraz zwięźle opisać jaka tematyka będzie poruszona w tekście.

Uwaga! W artykule powinien być tylko jeden nagłówek H1.

Po nagłówku najwyższego poziomu powinno pojawić się wprowadzenie, czyli krótkie rozwinięcie opisujące w kilku zdaniach (150-200 znaków) czego użytkownik może się dowiedzieć z lektury artykułu.

Nagłówki H2 i H3 – ich ilość nie jest ograniczona, a zależy jedynie od poruszanego tematu. Nagłówki powinny dzielić i porządkować treść, pomagać odbiorcy w zapoznaniu się z tekstem oraz lokalizowaniu fragmentów zawierających odpowiedzi na nurtujące go pytania.

 

Wskazówka

Nagłówek może mieć formę często zadawanego pytania np.: „Jak optymalizować kampanię?” lub ważnego zagadnienia np.: „Rodzaje i formaty reklam na Facebooku”.

4. Akapity, czcionka, szerokość kolumny tekstu

Podział na akapity ułatwia czytanie i zapoznanie się z treścią artykułu. Akapity nie powinny być dłuższe niż 400-500 znaków. Wielkość czcionki podstawowej nie powinna być mniejsza niż 16px. Szerokość kolumny tekstu powinna mieścić się w granicach 70-90 znaków.

5. Wyróżnienia, listy i wypunktowania

W artykule warto zastosować wyróżnione graficznie sekcje zawierające porady, ciekawostki, cytaty lub inne przydatne dla czytelnika informacje. Pomagają one urozmaicić tekst, podzielić go na części i utrzymać zainteresowanie. Długość takiej sekcji to około 1-2 akapity.

Listy i wypunktowania to kolejny sposób na uatrakcyjnienie tekstu i zwrócenie uwagi na ważne elementy treści. Warto, aby artykuł zawierał jedną lub dwie listy, ale nie jest to element obligatoryjny. Wszystko powinno być podporządkowane zasadzie użyteczności.

6. Elementy graficzne – grafiki, zdjęcia, wykresy, schematy

Zdjęcia przyciągają uwagę odbiorców, a więc im ich więcej, tym lepiej. Materiały wizualne powinny być dostosowane do treści artykułu, tym samym podnosząc jego wartość. Przed dodaniem grafik warto pamiętać o tym, aby plik miał odpowiednią nazwę, która powinna być:

  • komunikatywna (opisywać temat grafiki lub zdjęcia),
  • krótka (1-3 słowa),
  • nie powinna zawierać wielkich liter, polskich znaków, znaków specjalnych.

Uwaga! Grafiki powinny mieć uzupełniony atrybut Alt=”opis pliku”, który został stworzony po to, aby ułatwić zapoznanie się z treścią osobom niewidzącym oraz robotom przeszukującym, które nie radzą sobie z odczytywaniem ilustracji. Tworząc opis w atrybucie Alt, powinniśmy jak najkrócej i najprościej wyjaśnić co jest na zdjęciu. Np.: „rectangle – przykład reklamy online”, „kobieta przed komputerem”, „spotkanie biznesowe”.

 

Podsumowanie

Systematyczne działania SEO są kluczem do stabilnego wzrostu liczby osób odwiedzających naszą stronę. Kryteriów, które mają wpływ na pozycjonowanie, jest wiele. Optymalizując treści, warto zacząć od najprostszych czynności, jak np.: podział tekstu, uatrakcyjnienie odbioru przez wykorzystywanie materiałów wizualnych, umiejętne stosowanie nagłówków etc.

Warto pamiętać, że nasz artykuł powinien być przyjazny nie tylko dla wyszukiwarki, ale przede wszystkim dla odbiorcy. Owszem, to algorytmy określają kolejność stron w wynikach wyszukiwania, ale ostatecznie to czytelnik podejmuje decyzję, czy zaufa naszej marce, czy odejdzie do konkurencji.

 

michal
Autor
Michał Rachoń
Head of SEO

Entuzjasta użyteczności i optymalizacji. W FormUp kieruje działem SEO i odpowiada za wzrosty w organicu. Z branżą związany od ponad 10 lat. Zbierał doświadczenie w takich firmach jak: Interactive Solutions, Saatch&Saatchi oraz Change.