Ekosystem reklamy digital zmienił się na przestrzeni lat w diametralny sposób. Jesteśmy w stanie docierać do odbiorców posiadających intencje zakupowe w czasie rzeczywistym ze spersonalizowanym przekazem. Następuje proces automatyzacji prowadzenia kampanii. Coraz więcej pracy wykonuje za nas algorytm. Na rynku wszyscy mają dostęp do tych samych, światowej klasy narzędzi. Jakość prowadzonych kampanii w największych ekosystemach reklamowych znacząco poprawiła się i jest zwykle na profesjonalnym poziomie. Jak w takim razie się wyróżnić? W jaki sposób budować przewagę konkurencyjną? Powinniśmy myśleć szerzej niż tylko w kategorii optymalizacji mediów. Żeby mieć realny wpływ na wynik biznesowy klienta trzeba umieć zintegrować 3 światy – media, content, data.
Analityka w nowym ekosystemie digital
Podstawową zmianą w działaniach performance powinna być zmiana sposobu myślenia jeśli chodzi o mierzenie efektywności. To, co w teorii robione było od zawsze – w praktyce nastręczało sporo problemów, bo sprowadzało się do rozmowy o wskaźnikach mediowych. Wskaźniki mediowe nie łączą się jednak z tym, co powinno być kluczowe w działaniach performance – z biznesem klienta. Bo czy zliczenie konwersji w panelu reklamowym jest tożsame ze sprzedażą? Co w przypadku korzystania z różnych paneli, różnych źródeł ruchu? Wreszcie co ze sprzedażą, która rozpoczyna się w środowisku online, a domyka w offline, często ze sporym opóźnieniem? A nawet jeśli sprzedaż domykana jest w online, to czy wskaźniki mediowe uwzględnią zwroty dokonane w sklepie internetowym? Lub czy zmierzą retencję klienta, która coraz częściej jest kluczowa, żeby w ogóle myśleć o ROI z działań digital?
Te pytania to dopiero wierzchołek góry lodowej, a odpowiedzi szukać należy w danych 1st party. Dopiero połączenie wskaźników mediowych i optymalizacji mediowej z danymi z CRM jest w stanie badać przełożenie naszej kampanii na biznes. Paradoksalnie im więcej jesteśmy w stanie zmierzyć, tym bardziej widzimy jak wiele elementów biznesowych łączy się z efektywnością działań mediowych i realizacją sprzedaży. Warto pamiętać, że samo działanie mediowe jest ramieniem egzekucyjnym szeregu zmiennych w biznesie, które należy wziąć pod uwagę.