post

Performance marketing w pigułce: możliwości reklamowe i cele

 

Z punktu widzenia funkcjonowania biznesu najważniejszym celem działań w internecie jest stworzenie skutecznego, wymiernego i skalowalnego kanału sprzedaży. Niezbędnym elementem umożliwiającym realizację tego założenia są działania z zakresu marketingu efektywnościowego, które stanowią silnik napędowy sprzedaży. Dlaczego tak jest i jakie możliwości oferuje performance marketing?

Definicja

Performance marketing (pol. marketing efektywnościowy) to zestaw działań reklamowych, których głównym zadaniem jest spowodowanie, by odbiorca wykonał określoną, pożądaną akcję – kliknął reklamę, wszedł na stronę WWW, przejrzał produkty lub dokonał zakupu. Akcje użytkowników mierzone są przy pomocy narzędzi analitycznych, które umożliwiają skuteczną optymalizację prowadzonych działań.

Co wyróżnia performance marketing?

Kluczowymi aspektami marketingu efektywnościowego są:

  • nastawienie na efekt (np. wygenerowanie sprzedaży, wypełnienie formularzy lub realizacja innych ważnych celów marketingowych i biznesowych),
  • szczegółowe targetowanie i szeroki wybór kanałów – możliwość dotarcia do wyselekcjonowanych, posegmentowanych grup odbiorców poprzez różne kanały reklamowe,
  • oparta na danych analiza i optymalizacja działań w czasie rzeczywistym,
  • pełna mierzalność wydatków i zwrotu z inwestycji.

 

Prowadzenie skutecznych działań performance marketingowych umożliwia zrealizowanie założonych celów biznesowych. Ich przykładem jest zbudowanie internetowego kanału sprzedaży lub stworzenie określonego wizerunku firmy lub produktu.

Jakie kanały można wyróżnić w ramach performance marketingu?

Główne kanały performance marketingu to reklama w social mediach (Facebook & Instagram Ads, TikTok Ads, Twitter Ads, LinkedIn Ads, Pinterest Ads, Reddit Ads, Google Ads, content performance marketing, mailingi i afiliacja. Czym się charakteryzuje każdy z nich?

 

1. Reklamy w social mediach

Każdy serwis społecznościowy oferuje odrębny system reklamowy, który umożliwia tworzenie kampanii reklamowych nastawionych na różnorodne cele (wizerunkowe, zasięgowe, sprzedażowe, związane z budowaniem społeczności).

Platformy społecznościowe różnią się od siebie – popularnością, charakterystyką/demografia użytkowników, możliwymi do wykorzystania formatami reklamowymi, udziałem w lejku konwersji i możliwościami remarketingu. W związku z tym, warto je dokładnie poznać, zbadać ich potencjał i na tej podstawie stworzyć precyzyjny plan działania. Dobra znajomość każdej z platform umożliwia prowadzenie skutecznych działań reklamowych. Przynoszą one wymierne efekty i pozwalają na dotarcie do różnych segmentów i grup odbiorców.

Statystyki dla trzech największych serwisów społecznościowych w Polsce:

Facebook:
– Liczba użytkowników: 20,6 mln
– Płeć: 53% kobiet, 47% mężczyzn
– Wiek: 18-54 (79%)

Instagram:
– Liczba użytkowników: 7 mln
– Płeć: 57% kobiet, 43% mężczyzn
– Wiek: 18-54 (87%)

LinkedIn:
– Liczba użytkowników: 5 mln
– Płeć: b.d.
– Wiek: 18-54 (99%)

 

2. Google Ads

W ramach tego kanału możliwe jest wyświetlanie reklam w najpopularniejszej na świecie wyszukiwarce internetowej Google (Search Ads), na około 2 milionach witryn internetowych (Google Display Network) czy na portalu YouTube (YouTube Ads).

Jakie możliwości daje reklama w systemie Google?

  • Odnalezienie firmy w wyszukiwarce – wyświetlanie strony internetowej firmy lub pokazanie produktów na szczycie listy wyników wyszukiwania. W rezultacie zwiększa to prawdopodobieństwo wejścia na stronę lub bezpośredniego dokonania zakupu.
  • Wykorzystanie reklam graficznych – pokazanie oferty firmy za pomocą atrakcyjnej reklamy potencjalnym klientom, którzy przebywają na określonych stronach internetowych, zgodnie z wybranymi kryteriami demograficznymi, behawioralnymi i zainteresowaniami.
  • Reklamy wideo – wyświetlane w serwisie YouTube, umożliwiające atrakcyjne pokazanie usługi lub produktu.
  • Reklamy w skrzynce odbiorczej Gmail.

 

3. Content performance marketing

Działania te polegają na zawiązaniu współpracy z wydawcami posiadającymi własny kanał przekazu, którzy gromadzą wokół siebie określoną grupę docelową i pasują do promowanego produktu lub usługi. Kanałem może być m.in. blog, fanpage na Facebooku, kanał na YouTube lub strona na Instagramie.

W ramach content performance wydawca we współpracy z agencją przygotowuje i umieszcza we własnym kanale artykuł, zdjęcie lub film, który natywnie prezentuje ofertę klienta. Treść ta jest promowana za pośrednictwem jego fanpage’a, dzięki czemu całość działań jest bardziej autentyczna.

Jakie możliwości daje content performance?

  • Wykorzystanie zasięgów organicznych influencera – wydawca posiada grupę odbiorców, która śledzi jego treści. Z tego powodu nie trzeba pozyskiwać jej za pomocą działań płatnych.
  • Wiarygodne polecenie – influencer jest liderem opinii, który poleca daną usługę lub produkt. Ze względu na bliską relacje z odbiorami, taka rekomendacja sprawia, że chętniej decydują się na zakup.
  • Jakościowy ruch, który można wykorzystać – w celach remarketingowych lub dla utworzenia grup odbiorców podobnych, którzy skonwertują na realnych klientów.

 

4. E-mail marketing

Umożliwia wykorzystanie legalnych baz odbiorców, którzy są posegmentowani według różnych kryteriów – m.in. wieku, płci, zainteresowań, zachowań w Internecie. Wybrane osoby otrzymują komunikat w postaci wiadomości e-mail, która zawiera informacje o ofercie lub produkcie.

W ramach tych działań można również korzystać z remarketingu, czyli powracać do osób, które były na stronie internetowej i np. na etapie koszyka zrezygnowały z zakupu – można przypomnieć o pozostawionym koszyku lub zaproponować rabat.

Kampania e-mail marketingowa wymaga wybrania rzetelnych dostawców baz mailingowych, przygotowania jakościowych materiałów, wdrożenia odpowiedniej analityki oraz prowadzenia właściwej optymalizacji. W ten sposób działania te będą efektywne i pomogą w osiągnięciu zamierzonego celu.

 

5. Afiliacja, czyli programy partnerskie

Kanał ten umożliwia korzystanie z zewnętrznych serwisów WWW, w ramach których promowane są usługi lub produkty wybranego klienta, a rozliczenie takiej promocji najczęściej opiera się o wygenerowany efekt.

Performance marketing: jak mierzyć efektywność działań?

Jednym ze sposobów na mierzenie efektywności działań marketingu efektywnościowego jest korzystanie z tagowania linków UTM (Urchin Tracking Module), czyli specjalnych parametrów, które można dodać na końcu każdego linka WWW (np. umiejscowionego w reklamie).

Odpowiednie tagowanie umożliwia mierzenie wyników prowadzonych działań za pośrednictwem Google Analytics. W rezultacie, na podstawie zebranych danych, możliwe jest wyodrębnienie najefektywniejszych kanałów pod kątem pozyskiwanych leadów i sprzedaży. Zawierają się w tym leady “zwalidowane”, czyli przekonwertowane w sprzedaż. Co więcej, pozyskane statystyki (np. te dotyczące ruchu czy używanych kreacji) można zaprezentować w formie przejrzystych raportów w systemie FormUp Data.

 

Podsumowanie

Wysoka konkurencyjność rynku internetowego wymaga od firm stosowania innowacyjnych rozwiązań, mających zoptymalizować skuteczność działań prosprzedażowych – jednym z nich jest marketing efektywnościowy.

Podsumowując, performance marketing oferuje wiele różnorodnych formatów oraz kanałów, które można dopasować do produktu lub usługi, aktualnych potrzeb i celów. Jego wszechstronność, transparentność i mierzalność to niewątpliwe zalety, które mogą mieć realne przełożenie na zyski.

 

aaaa
Autor
Jakub Janiec
Performance Analyst

Absolwent Zarządzania (specjalizacja: Marketing) na Uniwersytecie Warszawskim. Z agencją FormUp związany od 2020 roku. Zajmuje się planowaniem, realizacją oraz optymalizacją kampanii Social Ads. Wcześniejsze swoje doświadczenia zdobywał jako Social Media & PR Specialist.