post

Reklama na Amazonie – przewodnik po panelu

 

Amazon – światowy gigant e-commerce, pomimo braku dedykowanej dla Polski wersji platformy, ma w naszym kraju tysiące fanów. Przedsiębiorstwo to odpowiada już za ponad 13,7% detalicznej sprzedaży internetowej na świecie (źródło: Statista) i wartość ta z roku na rok rośnie. Tak duża popularność wiąże się ze wzrostem potencjału reklamowego. Szacuje się, że Amazon jest trzecim ekosystemem reklamowym na świecie (po Google oraz Facebooku). Sieć reklamowa Amazona umożliwia emisję reklam m.in. w 8 krajach europejskich, w tym w Niemczech oraz Wielkiej Brytanii.

 

Amazon oferuje dwie platformy, na których możemy kupować reklamy:

  • Amazon Sponsored Ads (dawniej Amazon PPC) to platforma pozwalająca na kupowanie reklam z poziomu konta sprzedawcy. Dostępne tu formaty reklamowe rozliczane są w modelu CPC.
  • Amazon Demand-Side Platform to platforma reklamowa, która pozwala markom reklamować się na szeroką skalę w Amazon, jaki i poza nim. W tym przypadku reklamy rozliczane są w modelu CPM.

 

 

 

Amazon Sponsored Ads

Amazon Sponsored Ads oferuje trzy typy reklam: produkty sponsorowane (Sponsored Products), marki sponsorowane (Sponsored Brands) oraz sponsorowane display ads (Sponsored Display). Reklamy te dostępne są z poziomu konta sprzedawcy i rozlicza się je w modelu Pay Per Click.

Amazon udostępnia dwa modele współpracy sprzedażowej: Amazon Vendor Central oraz Seller Central. Najważniejszą różnicą między nimi jest osoba, która faktycznie sprzedaje Twoje produkty. Wybór Vendor Central oznacza, że Amazon kupuje od Ciebie produkty w ilościach i cenach hurtowych, a następnie odsprzedaje je klientom jako sprzedawca. Natomiast w modelu Amazon Seller Central  sprzedawcą jest właściciel produktu.

 

 

1. Sponsored Products

Sponsored Products jest dostępny dla wszystkich sprzedawców na Amazonie i działa podobnie do Google Ads. Wykorzystuje kierowanie na słowa kluczowe i pozwala sprzedawcom licytować reklamy w wynikach wyszukiwania.

Reklamy Sponsored Products wyświetlają się na początku, w środku lub na końcu wyników wyszukiwania i zawierają podpis “sponsored”. Gdy kupujący kliknie reklamę, zostanie przekierowany na stronę produktu w Amazon. Sama reklama generowana jest automatycznie na podstawie nazwy i opisu artykułu. Stawki w Amazon Ads (podobnie jak słowa kluczowe) możemy określać ręcznie lub automatycznie.

2. Sponsored Brands

Sponsored Brands to format, który pojawia się na samej górze strony wyników wyszukiwania i obejmuje nagłówek (który możemy wpisać ręcznie), logo marki i trzy produkty. Format ten rozliczany jest w taki sam sposób jak Sponsored Product (w modelu PPC). Ten rodzaj reklamy jest automatycznie dostępny dla sprzedawców współpracujących w modelu Amazon Vendor Central oraz dla Amazon Seller Central. Wcześniej należy zarejestrować markę i uzyskać autoryzację przez Amazon (Amazon Brand Registry).

Reklamy Sponsored Brands pozwalają zwiększyć świadomość i rozpoznawalność marki, a także promować kilka produktów jednocześnie. Jeśli klient kliknie jedno ze zdjęć produktowych, zostanie przeniesiony bezpośrednio na stronę produktu. Jeśli jednak naciśnie logo firmy lub tekst reklamy, zostanie przeniesiony na stronę sklepu lub niestandardową stronę docelową utworzoną za pomocą Amazon Stories.

3. Sponsored Display

Reklamy Sponsored Display są dostępne dla firm współpracujących w modelu Amazon Vendor Central, sprzedawców (sellers) zarejestrowanych w Amazon Brand Registry oraz agencji, które mają klientów sprzedających na platformie Amazon.

Sponsored Display Ads są wyświetlane na stronach poszczególnych produktów oraz na innych stronach związanych z produktami (np. na stronie z recenzjami) oraz poza samym Amazonem, w ramach jego sieci reklamowej. Reklamy są generowane automatycznie w podobny sposób jak Sponsored Products – na podstawie zamieszczonych w ofercie zdjęć produktu, ceny, nagłówków i oceny w gwiazdkach. Kreacja zawiera przycisk „kup teraz”, który prowadzi do strony produktu w Amazon. Rozliczenie następuje w modelu PPC.

Reklamy Sponsored Display mogą być kierowane na podobne lub uzupełniające się produkty i kategorie. Ta opcja jest dostępna dla wszystkich osób, mających dostęp do Amazon Sponsored Display Ads. Z kolei targetowanie reklam do osób, które w ciągu ostatnich 30 dni przeglądały strony Twoich produktów lub strony produktów podobnych, ale ich nie kupiły, dostępne są tylko dla sprzedawców współpracujących w modelu Amazon Vendor.

 

Amazon DSP

Amazon DSP to platforma, która umożliwia reklamodawcom kupowanie reklam graficznych, wideo i audio w sieci Amazon, jak i poza nią. Platforma ta jest przeznaczona zarówno dla reklamodawców, którzy sprzedają produkty na Amazon, jak i dla tych, którzy nie posiadają tu swojego sklepu.

Platforma DSP firmy Amazon stanowi bezpośrednią konkurencję dla Facebooka i Google. Zdecydowaną przewagą Amazon są posiadane przez firmę dane na temat klientów. Amazon ma najszerszy wgląd do ścieżki zakupowej – wie, co ludzie kupują, a w przypadku subskrybentów Amazon Prime, dysponuje dodatkowymi informacjami na ich temat, np.: jakie filmy i programy oglądają, jakie książki czytają oraz jakiej muzyki słuchają.

Zakup reklam w platformie DSP jest najlepszą opcją, aby dotrzeć do klientów Amazon poza platformą. W przypadku Amazon DSP możemy kupować reklamy nie tylko na głównej platformie Amazon, ale też w powiązanych witrynach i aplikacjach, do których zaliczają się m.in.: Kindle, Amazon Fire TV, IMDb.

 

 

Reklamy dostępne poprzez Amazon DSP zazwyczaj wykorzystują model rozliczenia CPM. Wyjątkiem są reklamy wideo, przy których stosowany jest CPV, czyli model kosztu obejrzenia. Wtedy zamiast kupować kliknięcia, skupiamy się na dotarciu z komunikatem do grupy docelowej.

Platforma Amazon DSP oferuje 3 rodzaje reklam: Display Ads, Video Ads oraz Audio Ads. Audio Ads obecnie znajdują się w fazie beta i dostępne są w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech.

 

Jakie opcje targetowania zapewnia nam platforma Amazon DSP?

Amazon DSP oferuje obecnie sześć segmentów odbiorców, do których możemy skierować nasze reklamy.

  1. Targetowanie behawioralne – obejmuje odbiorców, którzy w ciągu ostatnich 30 dni przejawiali określone zachowania, takie jak zamiar zakupu w określonej podkategorii Amazon.
  2. Targetowanie związane ze stylem życia – Amazon na postawie swoich danych pozwala nam dotrzeć do osób, których wzorce zakupowe wskazują, że znajdują się na określonym etapie życia. Mogą to być studenci, osoby poszukujące pracy, rodzice z dziećmi lub nowi właściciele domów.
  3. Targetowanie remarketingowe – ponownie angażuje klientów, którzy wcześniej weszli w interakcję z Twoją marką lub produktami. Te grupy odbiorców są niestandardowe i można je dostosować do dowolnego produktu.
  4. Targetowanie podobnych odbiorców – jest to kierowanie reklam do osób, które za pomocą zaawansowanych technologii machine learning, Amazon dopasowuje jako podobnych do Twoich obecnych klientów.
  5. Odbiorcy reklamodawcy – pozwala na wgranie i używanie danych o obecnych klientach, takich jak dane CRM, zaszyfrowana lista e-mailowa lub strona internetowa z pikselem śledzącym.
  6. Targetowanie kontekstowe – polega na kierowaniu reklam do odbiorców na podstawie tego, co przeglądają w czasie rzeczywistym, aby wyświetlać reklamy dopasowane kontekstowo.

 

Dla kogo jest Amazon DSP i jak możesz z niego skorzystać?

Amazon DSP jest dostępny w Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Azji Pacyficznej. Każdy, kto chce się reklamować w Amazon i jego sieci, może korzystać z Amazon DSP. Jest to możliwe nawet jeśli nie jest się sprzedawcą na platformie Amazon.

Istnieją dwie zasadnicze opcje kupowania reklam w serwisie Amazon DSP:

  • poprzez bezpośrednią współpracę z Amazonem – minimalne miesięczne wydatki muszą wtedy wynosić 35 tys. USD (USA),
  • poprzez certyfikowaną agencję – tu zazwyczaj nie ma określonych minimalnych wydatków na reklamę.

 

Dlaczego warto korzystać z możliwości reklamowych platformy Amazon?

Czy warto reklamować się na Amazonie? Tak!

Amazon daje różnorodne możliwości promocji na swojej głównej platformie, jak i poza nią (zarówno swoim sprzedawcom, jak i podmiotom zewnętrznym). Popularność platformy na całym świecie daje szansę na pozyskanie klientów nie tylko na rynku europejskim, ale również np. w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Planując kampanię, możemy dostosować jej kształt do naszych potrzeb i możliwości.

Amazon dodatkowo daje dostęp do zebranych przez siebie cennych danych o klientach, które umożliwiają jeszcze lepsze targetowanie. W ten sposób możemy dotrzeć z komunikatem reklamowym do osób, które z największym prawdopodobieństwem zainteresują się naszą firmą lub produktem.

 

magda
Autor
Magda Kwiatkowska
Junior Performance Specialist

Absolwentka SGGW, specjalistka w obszarze social mediów oraz performance marketingu. Na co dzień zajmuje się realizacją kampanii efektywnościowych w systemach reklamowych Facebook Ads, Twitter Ads oraz LinkedIn Ads.