Reklama na YouTube: praktyczny poradnik

Autor: Jan Śmigielski

Płatna promocja na YouTube – drugiej pod względem wielkości i ilości odwiedzin wyszukiwarce na świecie – może przynieść marce wiele korzyści. Serwis odwiedza ponad 2 miliardy użytkowników miesięcznie na całym świecie, a oglądane tam filmy odgrywają istotną rolę w ścieżce klienta (Customer Journey). Według badań, wideo na YouTube wpływa na ponad 64% decyzji o zakupie produktów w internecie, a ponad 90% badanych przyznało, że odkrywa nowe marki i produkty właśnie dzięki tej platformie (źródło).

Pamiętaj!

Bez względu na to, w jakiej branży działasz, wielu Twoich klientów z pewnością korzysta z platformy YouTube. Dzięki szerokim możliwościom targetowania i własnej kreatywności jesteś w stanie do nich dotrzeć, by rozwijać swoją markę.

Cele, które zrealizujesz dzięki reklamom na YouTube to m.in.: zwiększenie rozpoznawalności marki, znalezienie nowych klientów i utrzymanie obecnych, a także wzrost zainteresowania marką i budowanie jej atrybutów.
x

Reklama na YouTube: najważniejsze korzyści

  1. Zasięg kampanii – z platformy korzysta obecnie 26 mln polskich internautów. Liczba ta rośnie z roku na rok.
  2. Precyzyjne metody targetowania – reklama na YouTube może być kierowana na konkretne filmy i kanały, kategorie, słowa kluczowe lub aktywność w wyszukiwarce. Dostępna jest też opcja kierowania na listy remarketingowe i użytkowników podobnych. W połączeniu z danymi demograficznymi potencjał targetowania na YouTube jest niemal nieograniczony.
  3. Efektywność kosztowa – w porównaniu do innych kanałów do budowania zasięgu (np. telewizji) YouTube jest atrakcyjny cenowo. Za pominięcie reklamy nie płacimy ani grosza, a średni koszt obejrzenia waha się od 0,03 zł do 0,15 zł. Nie ma też minimalnego budżetu mediowego, który musisz przeznaczyć na kampanię.
  4. Mierzalność wyników – dzięki zaawansowanym funkcjom analitycznym możemy na bieżąco sprawdzać efektywność wybranych grup docelowych lub kreacji. Stanowi to ogromną wartość dodaną w porównaniu z kampaniami telewizyjnymi lub radiowymi, w których możliwość mierzenia wyników jest ograniczona.
  5. Uwaga użytkownika – wyniki badań pokazują, że czas kontaktu widza z reklamą YouTube jest dłuższy niż w przypadku wszystkich innych kanałów reklamowych.
  6. Wyświetlanie portfolio produktów pod reklamą – od niedawna reklamodawcy mogą dołączyć do reklamy feed produktowy lub wybrać z niego konkretne artykuły, które chcą promować. Zwraca to uwagę odbiorcy i daje mu możliwość przejścia bezpośrednio na kartę produktową w sklepie.

Reklama na YouTube – kiedy warto?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jeżeli uważasz, że potencjał reklamy wideo dla Twojej branży jest wysoki, powinieneś zacząć działać jak najszybciej i traktować YouTube jako oddzielny kanał do pozyskiwania ruchu. Jeżeli masz wątpliwości co do skuteczności platformy, nic nie rozwiąże ich lepiej niż test kampanii i wielowymiarowa analiza efektywności.

Żeby zacząć, potrzebujesz kreacji wideo. Stworzenie angażującego materiału z przemyślanym scenariuszem może być kosztownym procesem. Jeżeli budżet nie pozwala Ci na stworzenie profesjonalnego spotu z udziałem aktorów, możesz przygotować animację. Przy wykorzystaniu własnej kreatywności zaprezentujesz najważniejsze korzyści płynące z wyboru Twojej marki i skutecznie przyciągniesz uwagę widza.

Wskazówka

Dobrą praktyką jest wykorzystanie YouTube Ads w okresach najwyższego potencjału zakupowego. W zależności od firmy może to być cały kwartał, miesiąc, konkretny dzień tygodnia, a nawet pora dnia, w której klienci najchętniej kupują produkty lub korzystają z Twoich usług.

Ustawienie kampanii YouTube

Pierwszym krokiem jest wybór celu kampanii. Rekomenduję wybranie opcji „Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu”, aby w dalszych krokach system nie ograniczał nam ilości dostępnych formatów reklamowych.

Panel YouTube: cele reklamowe
Następnie wybieramy typ kampanii – wideo.

Panel YouTube: typy kampanii

W kolejnym kroku system prosi nas o wybranie podtypu kampanii – warunkuje to, jakich formatów reklamowych będziemy mogli użyć.

Formaty reklamowe na YouTube

Formaty reklamowe na YouTube

Pomijane reklamy wideo (TrueView In-Stream)

Najpopularniejszy format stosowany przez reklamodawców. Zalecana długość wideo to minimum 11s, aby system mógł poprawnie zarejestrować obejrzenia. W przypadku tego formatu odbiorca ma możliwość pominięcia reklamy po 5s. Jest to reklama na YouTube rozliczana w modelu CPV, a opłata pobierana jest, gdy użytkownik obejrzy 30s reklamy lub całe wideo (jeśli reklama jest krótsza).

Bumper reklamowy (Bumper Ad)

Format stworzony z myślą o maksymalizacji zasięgu i zwiększeniu świadomości. Jest to wideo o maksymalnej długości 6s wyświetlane przed rozpoczęciem filmu na YouTube. Rozliczany w modelu CPM (ustalamy stawkę za 1000 wyświetleń reklamy). W przypadku tej reklamy użytkownik nie ma możliwości jej pominięcia.

Niepomijalne reklamy In-Stream

Rozliczane w modelu CPM niepomijalne reklamy trwają od 15s do 20s. Format ten jest rzadziej wybierany ze względu na wyższe koszty CPM i brak możliwości pominięcia, który niekiedy wywołuję irytacje użytkownika.

True View for Action – zachęcenie do działania

Format ten zyskuje na popularności – ma on zachęcić użytkownika do działania poprzez zastosowanie większej ilości tekstu, a także zwiększoną liczbę miejsc docelowych. Reklama będzie się wyświetlać nie tylko w trakcie filmów, ale także na stronie YouTube oraz w sieci partnerów. Zalecana długość wideo to 15-30s. Dostępne są dwa modele rozliczania takiej kampanii: maksymalizacja liczby konwersji oraz docelowy koszt pozyskania (CPA).

Inne, mniej popularne formaty reklamowe to:

  • nakładki,
  • Out-Stream,
  • In-Feed,
  • reklama w banerze Masthead.

Więcej o nich przeczytasz w Centrum Pomocy.

Wybór podtypu kampanii

Gdy już wiesz jakie formaty reklamowe pasują do Twoich celów i wideo, w kolejnym kroku możesz wybrać podtyp kampaniiPoniższa tabela podpowie Ci, jakie formaty są wspierane przez określone podtypy kampanii.

Podtypy kampanii na YouTube

Szczegóły kampanii, sieci, lokalizacja i języki

Następnie wybieramy nazwę kampanii, strategię ustalania stawek, budżet i czas trwania. Gdy wpiszemy powyższe dane, musimy określić, w których sieciach wyświetlać się będzie nasza reklama. Nie we wszystkich podtypach kampanii możemy to zrobić, ale warto wyłączyć sieci partnerów tak, jak na grafice poniżej, aby ograniczyć wyświetlanie tylko do platformy YouTube. 

W kwestii lokalizacji można kierować reklamę na wybrane kraje, województwa, miasta, dzielnice, a nawet na promień w obrębie konkretnego punktu na mapie. Wybór języka z kolei zależy od Twojej grupy docelowej. Weź pod uwagę, że wiele osób w Polsce używa wyszukiwarki w języku angielskim, dlatego te dwa języki są najczęściej wybierane.

Panel YouTube: ustawienia kampanii

Dodanie produktów do Twojej reklamy na YouTube

Aby dodać produkty, musisz mieć wgrany plik produktowy do swojego konta Google Ads – gdy ten warunek będzie spełniony, wystarczy zaznaczenie poniższej opcji. Konkretne produkty będzie można dodać potem z poziomu ustawień grupy reklam. Domyślne ustawienia to wszystkie produkty na koncie Google Merchant Center.

Panel YouTube: informacje o produktach

Reklama na YouTube – targetowanie 

W tym momencie dochodzimy do etapu, który razem z kreacją wideo będzie miał największy wpływ na efektywność naszej kampanii – targetowania. Do wyboru mamy następujące rodzaje selekcji odbiorców naszej reklamy:

  • Kierowanie na filmy i kanały – dzięki tej funkcji możemy dotrzeć do osób zainteresowanych konkretnymi produktami lub tematami. Dla przykładu, jeżeli sprzedajemy buty do biegania – dobrym pomysłem będzie kierowanie na recenzje produktów albo filmy poradnikowe o bieganiu.
  • Tematy – kategorie tematów filmów, przy których wyświetlać się będzie reklama.
  • Słowa kluczowe – nie jest to kierowanie na frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce, ale na słowa związane z treścią w miejscach docelowych (filmy YouTube i strony internetowe).
  • Zainteresowania użytkowników – na podstawie danych, które Google zbiera o użytkownikach.
  • Odbiorcy na rynku – dzięki tej funkcji możemy dotrzeć do osób, które są obecnie w trakcie procesu zakupowego (przeglądają produkty i wpisują frazy z nimi związane).
  • Listy remarketingowe – segmenty, które mamy dodane na naszym koncie Google Ads.
  • Podobni użytkownicy (Similar Audiences) – listy tworzą się automatycznie na podstawie naszych list remarketingowych. Są to użytkownicy sklasyfikowani przez Google jako podobni do np. naszych klientów.

Możemy też utworzyć segment niestandardowy oparty o aktywność w wyszukiwarce. Robimy to w następujący sposób:

  1. W zakładce „Przeglądaj” wybieramy „Twoje niestandardowe segmenty odbiorców”.

Segmenty odbiorców

2. Klikamy niebieski napis „Segment niestandardowy”.

3. Wpisujemy frazy, które nas interesują. Możemy (ale nie musimy) zastosować się do propozycji sugerowanych przez panel reklamowy. 

Nowy segment

Jest to bardzo skuteczna metoda targetowania reklam i warto ją przetestować.

Uwaga!

W przypadku kierowania na aktywność w wyszukiwarce zwróć uwagę na to, że gdy wybierasz zbyt szczegółowe frazy, kampania może mieć problem z osiągnięciem zamierzonego zasięgu.

Tworzenie reklamy na YouTube

Na ostatnim etapie pozostaje nam stworzenie reklamy na YouTube. Jest to jednak proces prosty i intuicyjny. Nasz film musi być dodany na YouTube jako publiczny lub niepubliczny. Nie możemy ustawić reklamy jako film prywatny. Po dodaniu linku do filmu należy wpisać następujące wartości:

  • końcowy adres URL,
  • wyświetlany adres URL,
  • wezwanie do działania (gdy nie wpiszemy żadnej wartości, system wyświetli napis „Kup Teraz”),
  • nagłówek max. 15 znaków,
  • nazwa reklamy (nie będzie widoczna dla użytkownika, ale pomoże w porównywaniu skuteczności kreacji).

Po stworzeniu reklamy nasza kampania jest gotowa.

Dobre praktyki

  • Ustawienie częstotliwości wyświetlania reklam. Nie chcemy przecież wyświetlać tej samej reklamy jednemu użytkownikowi 20 razy dziennie.
  • Wykluczenie wyświetlania pod wybranymi tematami – np. związanymi z grami komputerowymi, bajkami dla dzieci, muzyką lub filmami relaksacyjnymi. Reklama wyświetlana pod takimi treściami mocno irytuje odbiorcę i może prowadzić do negatywnych odczuć wobec marki.
  • Wyłączenie rozszerzonego kierowania / zoptymalizowanego kierowania. Funkcja ta uprawnia YouTube do wyświetlania reklamy poza wybraną grupą odbiorców, aby zwiększyć konwersję. W praktyce często prowadzi jednak do zaburzonej analizy i wyższych kosztów kampanii.

Podsumowanie

Dzięki reklamie na YouTube dotrzesz do precyzyjnie określonej grupy odbiorców i zwiększysz zasięg swojej marki. Przy zastosowaniu odpowiedniej strategii, szybko zauważysz przełożenie na wzrost ruchu z takich kanałów jak Direct czy Organic, a w nieco dłuższej perspektywie – wzrost przychodów w Twojej firmie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat Google Ads, przeczytaj nasz poprzedni artykuł na temat automatycznych strategii określania stawek

Zainteresowany współpracą?

Napisz do nas!

Skontaktuj się z nami



    Ta strona korzysta z plików cookies. Klikając "Akceptuj" zgadzasz się z naszą Polityką prywatności.