Trend 6: Wyszukiwarka Google w roli doradcy
Michał Rachoń, Head of SEO
W 2023 roku Google będzie konsekwentnie realizowała swoją misję ujętą jako “uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”. Zmiany związane z AI oraz uczeniem maszynowym dają wyszukiwarce w tym zakresie nowe, większe możliwości. Z tym wiąże się kilka aspektów, które w zbliżającym się roku będą miały szczególne znaczenie.
Po pierwsze, wyszukiwarka będzie gromadzić i analizować coraz więcej sygnałów, które służą do odgadnięcia intencji użytkownika. Lepsza diagnoza równa się lepsza jakość wyników wyszukiwania. Mniejsze znaczenie będzie miało to, jak użytkownik formułuje zapytanie, a większe to, czego naprawdę potrzebuje.
Po drugie, większy nacisk zostanie położony na jakość i wiarygodność contentu, co potwierdza seria zmian w algorytmie z 2022 roku. Należy też pamiętać, że content to nie tylko tekst, ale suma wszystkich elementów budowy strony takich jak grafika, video, kompozycja, oferta, dostępność.
Po trzecie, wyszukiwarki przechodzą ogromne przeobrażenia, a wyniki wyszukiwań nie przypominają już prostej listy adresów URL. Na wiele pytań dostaniemy odpowiedź bezpośrednio w SERPach. Rosnąca konkurencja ze strony AI i strach wyszukiwarek przed utratą ogromnej liczby użytkowników prawdopodobnie sprawi, że wyszukiwarki w przypadku prostych zapytań będą pełniły funkcję konsultanta, a nie tylko wyszukiwarki.