post

8 trendów w digital marketingu na 2023 rok – opinie ekspertów

 

Dynamiczny rozwój nowych technologii oraz zmieniające się potrzeby odbiorców wymuszają na marketerach ciągłe trzymanie ręki na pulsie. Testowanie nowych rozwiązań jest kluczowe dla utrzymania przewagi konkurencyjnej. Automatyzacja reklam, sztuczna inteligencja (AI), czy technologie rozszerzonej rzeczywistości (AR) to tylko niektóre z trendów, które będą dominować w 2023 r. Ich znajomość otworzy przed markami nowe drogi dotarcia do odbiorców, a w efekcie – pozwoli skuteczniej realizować plany sprzedażowe. Na czym warto się skupić? Na to pytanie odpowiadają eksperci FormUp.

 

Trend 1: Kreacje w świecie data-driven

Jarek Jachna, Team Leader

Rozwój kampanii opartych na systemach uczących się oraz zmiany związane z prywatnością użytkowników wpływają na rosnącą rolę kreacji w działaniach marketingowych. Kampanie Performance Max oraz wchodzące do polskiego asortymentu Meta Advantage+ shopping campaigns będą w coraz większym stopniu odbierać specjalistom od marketingu kontrolę nad tym do kogo i z jakim komunikatem docierają reklamy. Jednocześnie, ograniczenia w zbieraniu danych mają przełożenie na coraz niższą efektywność standardowych kampanii, wymuszając korzystanie z kampanii opartych na uczeniu maszynowym.

Optymalizacja tego typu działań dotyczy przede wszystkim obszaru kreacji i prezentacji oferty, a osiągnięcie sukcesu zależy w dużej mierze od jakości współpracy pomiędzy działami analitycznymi i kreatywnymi. Wypracowanie opartego na danych systemu mierzenia efektywności kreacji oraz projektowanie materiałów dedykowanych nowego typu kampaniom to jedno z istotnych zadań stojących przed reklamodawcami w 2023.

 

Trend 2: Technologie immersyjne

Alicja Rybicka, Team Leader

AR (z ang. Augmented Reality) stale zyskuje na popularności, również w kontekście digital marketingu. W 2023 warto więc dokładniej przyjrzeć się technologii rozszerzonej rzeczywistości i możliwościom, jakie oferuje – szczególnie w obszarze kreacji. Reklamy z wykorzystaniem AR, dzięki swojej interaktywności, skuteczniej przyciągają uwagę odbiorców, co przekłada się na realizację celu biznesowego firmy.

Marki coraz częściej wykorzystują rozszerzoną rzeczywistość do promocji swoich produktów i usług, oferując konsumentom interaktywne doświadczenia, pomagając im lepiej zrozumieć produkty i umożliwiając bezpośrednią interakcję z produktem lub usługą. Wirtualne przymierzalnie, skanowanie wnętrz, twarzy, rozmiarów itp., które przenoszą klientów w nowy wymiar zakupów, stały się już powszechnym zjawiskiem, wykorzystywanym przez wiele globalnych firm (np. Amazon, IKEA, L’OrealSephora).

Połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym otworzyło przed reklamodawcami nowe możliwości, a ich wykorzystanie w 2023 roku będzie rosło i stanie się bardzo pożądane w wielu branżach. Kolejnym krokiem w zakupach przyszłości będzie przeniesienie ich do świata metaverse, aby umożliwić klientom interakcję z nim za pomocą urządzeń mobilnych lub inteligentnych okularów czy słuchawek.

 

Trend 3: Automatyzacja w Google Ads

Kamil Łopaciński, Head of SEM

Kampanie automatyczne w ekosystemie Google Ads towarzyszą nam już od dobrych kilku lat. Z każdą aktualizacją obserwujemy, że działają coraz lepiej. Najlepszym tego przykładem są kampanie Performance Max, które coraz częściej stanowią podstawę kampanii. Czy trend ten wyhamowuje w 2023, czy nabierze prędkości?

Moim zdaniem kampanie tego rodzaju dalej będą rozwijane i udoskonalane. Google nieustannie dąży do prostego w obsłudze, w pełni zautomatyzowanego wyświetlania reklam, aby otwierać się na jeszcze większą liczbę reklamodawców. Oczywiście wiąże się to z pewnego rodzaju ograniczeniami. Szczególnie na początku widać było znacznie niższą efektywność kampanii automatycznych w porównaniu z tymi zarządzanymi ręcznie. Z miesiąca na miesiąc widać jednak wyraźną poprawę. Kampanie Performance Max coraz częściej dorównują tym standardowym, a już wkrótce – prawdopodobnie je prześcigną.

Najważniejsze, abyśmy zapewnili systemowym algorytmom jakościowe dane konwersji i mikrokonwersji. Do tego równie ważne są zasoby reklamowe, z których system będzie tworzył reklamy. Połączenie rzetelnych danych i dopracowanych zasobów reklamowych pomoże kampanii automatycznej wejść na wyższy level i osiągać wyższą efektywność.

 

Trend 4: Treści generowane przez AI

Agata Wojciechowska, Head of Content

Nowy rok stanie pod znakiem Sztucznej Inteligencji. AI z ciekawostki przeistoczy się w technologię, która być może już wkrótce będzie równie powszechna co sama wyszukiwarka Google. Dowodzi temu, chociażby ogromna popularność, jaką w ostatnim czasie cieszy się ChatGPT. Mnogość jego funkcji, a przede wszystkim zdolność do tworzenia logicznych, rozbudowanych zdań zaskoczyła nawet największych sceptyków.

Narzędzie, które potrafi w kilka sekund stworzyć felieton lub wiersz, nie może pozostać bez wpływu na content marketing – działania, których podstawowym filarem są właśnie treści pisane. Szczególnie że ChatGPT, jak i wiele innych, podobnych mu narzędzi, ewoluuje w zawrotnym tempie. Już dziś, wykorzystując możliwości algorytmu GPT-3, marketerzy są w stanie zautomatyzować wiele procesów związanych z content marketingiem: od wymyślenia tematu, przez tworzenie i redagowanie tekstu, aż po analizę wyników. W miarę dalszego rozwoju zakres zastosowań będzie się dalej poszerzał. Warto więc już dziś zastanowić się, jakie realne korzyści może przynieść naszej firmie.

Trzeba jednak pamiętać, że o ile AI świetnie sprawdzi się przy hurtowym tworzeniu opisów produktów, czy średniej jakości tekstów pod SEO, tak aby otrzymać prawdziwie wartościowe i unikalne treści, które budzą emocje i angażują odbiorcę – warto nadać im indywidualnych cech (żywego) autora.

 

Trend 5: Zmiany prawne w środowisku digital

Maciej Jastrzębski, Team Leader

Rok 2023 przyniesie nowe możliwości w zakresie digital marketingu, ale również kolejne obostrzenia prawne. W 2022 roku głośnym echem w środowisku odbiły się działania UOKiK, który wziął pod lupę to, w jaki sposób influencerzy oznaczają reklamy. W konsekwencji wielu twórców zostało obciążonych wysokimi karami finansowymi. Przyczyniło się to do zmiany komunikacji i wyraźnego informowania o tym, że dany materiał jest sponsorowany.

Kolejną zauważalną zmianą w 2023 są nowe przepisy dotyczące reklamy wyrobów medycznych. Po nowelizacji ustawy, w materiałach reklamowych nie będą mogli występować lekarze, farmaceuci, pielęgniarki, ani nawet osoby, które się za nich podają.

Najwięcej zamieszania wprowadzi jednak przyjęcie dyrektywy Omnibus, która nakłada na sklepy obowiązek informowania o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Taka zmiana będzie miała istotny wpływ na strategie reklamowe sklepów internetowych, ale przyczyni się też do większego zaufania konsumentów.

 

Trend 6: Wyszukiwarka Google w roli doradcy

Michał Rachoń, Head of SEO

W 2023 roku Google będzie konsekwentnie realizowała swoją misję ujętą jako “uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”. Zmiany związane z AI oraz uczeniem maszynowym dają wyszukiwarce w tym zakresie nowe, większe możliwości. Z tym wiąże się kilka aspektów, które w zbliżającym się roku będą miały szczególne znaczenie.

Po pierwsze, wyszukiwarka będzie gromadzić i analizować coraz więcej sygnałów, które służą do odgadnięcia intencji użytkownika. Lepsza diagnoza równa się lepsza jakość wyników wyszukiwania. Mniejsze znaczenie będzie miało to, jak użytkownik formułuje zapytanie, a większe to, czego naprawdę potrzebuje.

Po drugie, większy nacisk zostanie położony na jakość i wiarygodność contentu, co potwierdza seria zmian w algorytmie z 2022 roku. Należy też pamiętać, że content to nie tylko tekst, ale suma wszystkich elementów budowy strony takich jak grafika, video, kompozycja, oferta, dostępność.

Po trzecie, wyszukiwarki przechodzą ogromne przeobrażenia, a wyniki wyszukiwań nie przypominają już prostej listy adresów URL. Na wiele pytań dostaniemy odpowiedź bezpośrednio w SERPach. Rosnąca konkurencja ze strony AI i strach wyszukiwarek przed utratą ogromnej liczby użytkowników prawdopodobnie sprawi, że wyszukiwarki w przypadku prostych zapytań będą pełniły funkcję konsultanta, a nie tylko wyszukiwarki.

 

Trend 7: Krótkie materiały edukacyjne

Patryk Sienkiewicz, Team Leader

Od kilku lat zauważalnym trendem w digital marketingu jest przejście z materiałów statycznych na formy wideo. Jednak wraz ze wzrostem popularności TikToka i Instagram Reels, na znaczeniu zyskały krótkie materiały edukacyjne. Wiele marek wokół krótkich filmów obecnie buduje swoje strategie marketingowe, prezentując m.in. teasery produktów, filmy zza kulis czy szybkie filmy instruktażowe. Takie materiały są najbardziej angażujące, szczególnie jeżeli naszymi kluczowymi klientami są osoby z generacji Z.

Według danych HubSpot krótkie wideo (około 60 sekund lub mniej) ma najwyższy zwrot z inwestycji ze wszystkich strategii marketingowych w mediach społecznościowych. Ludzie uwielbiają udostępniać filmy i robią to około 2 razy częściej niż inne formy treści.

 

Trend 8: Przejście na Google Analytics 4

Maciej Kłopotowski, Head of Data

Już 1 lipca 2023 Universal Google Analytics (UA) przestanie istnieć i zostanie zastąpiony przez Google Analytics 4 (GA4). Jest to bardziej zaawansowana wersja narzędzia, która stara się „zrozumieć” użytkowników i ich zachowania na stronie. W przeciwieństwie to Universal Analytics, który skupia się na sesjach, GA4 koncentruje się na użytkowniku oraz zdarzeniach, których dokonuje.

Ta z pozoru drobna zmiana zmienia całkowicie sposób, w jaki postrzegane są działania na stronie. Pozwala na lepszą analizę wszystkich interakcji użytkownika, a nie jedynie skupienie się na konkretnej sesji od wejścia aż do opuszczenia strony. Znacznej zmianie uległy również zdarzenia oraz konwersje. Podczas gdy w UA miały one jedynie 4 zmienne, w GA4 zmiennych można użyć aż 25. Pozwala to na tworzenie dużo dokładniejszych i bardziej zaawansowanych zdarzeń.

Niestety, mimo, że GA4 posiada ogromny potencjał w gromadzeniu danych oraz przesyłaniu ich do zewnętrznych paneli, nie oferuje jeszcze tak wielu widoków w panelu. Dla osób przyzwyczajonych do panelu UA, nowa wersja Analyticsa może wydawać się mniej przydatna i intuicyjna. Szczęśliwie Google cały czas pracuje nad kolejnymi widokami, zakładkami i funkcjami, by ułatwić pracę analityczną.

 

top
Autor
Eksperci FormUp

Jesteśmy zespołem analityków mediowych wyspecjalizowanych w kampaniach Social Ads, Google Ads, SEO oraz content performance. Nie przestajemy rozwijać swoich kompetencji tak, aby oferować kompleksową obsługę we wszystkich kanałach digital. Wyróżnia nas koncentracja na ROI.