Trend 7: Marki przybierają światopoglądowe barwy
Aż 89% konsumentów oczekuje, że marki będą zajmowały stanowisko w kwestiach społecznych, wynika z raportu Edelman Trust Barometer „Brands Amidst Crisis”. Z kolei 55% uważa, że firmy mogą rozwiązywać problemy społeczne skuteczniej niż rząd. Jak wynika z badania, zaczęliśmy oczekiwać, że marki będą angażowały się w problemy społeczne. Ten trend sugerują nie tylko dane – patrząc na wydarzenia ostatniego roku, do dyskusji o najtrudniejszych kwestiach niebawem będą dołączali kolejni.
Początki zawsze bywają trudne, o czym w 2020 roku przekonali się pionierzy. Z falą hejtu musiał zmierzyć się mBank, który jako pierwszy stanął po stronie strajku kobiet oraz Zalando, które nie kryło wsparcia dla LGBT. Wydaje się jednak, że obie marki nie przestaną wspierać idei dla siebie ważnych. Nie da się zbudować silnych relacji z konsumentami, przy zachowaniu neutralności światopoglądowej.
Nie należy jednak mylić angażowania się w problemy społeczne z polityczną stronniczością. Warto mówić głośno o rzeczach ważnych i solidaryzować się z konsumentem, ale trzeba robić to na odpowiednim poziomie empatii, ze zrozumieniem każdej ze stron. Nie bójmy się – jako firma – popierać spraw, które są zgodne z naszymi wartościami, ale róbmy to w sposób, który łagodzi, a nie zaostrza społeczne konflikty. Pozytywne, niosące nadzieję przekazy to coś, czego konsumenci potrzebują dziś najbardziej.